Ένα από τα γνωστά προβλήματα της ελληνικής εκπαίδευσης, και ειδικότερα των ταχέως αναπτυσσόμενων αντικειμένων της, όπως η Βιολογία, είναι ότι τα προγράμματα σπουδών ανανεώνονται με βραδύτερους ρυθμούς από τους ρυθμούς με τους οποίους απαξιώνεται η παλαιά γνώση και προστίθεται η νέα.

Εντάξει, πολλά από τα επιστημονικά επιτεύγματα ίσως να πρέπει  να «περιμένουν» να ενταχθούν στο νέο πρόγραμμα, αν είναι πολύ ειδικά, ή αν σωστά κρίνεται πρόωρη (για μαθητές και εκπαιδευτικούς) η ένταξη τους στην σχολική ύλη.

Εν τούτοις στην «ιστορία» της διδασκαλίας της Βιολογίας στο ελληνικό σχολείο, φαίνεται πως μερικά σημαντικά αντικείμενα, όπως λ.χ. η δομή του DNA, ο ρόλος του ως γενετικό υλικό, όπως και ο ρόλος του RNA, καθυστέρησαν να αποτελέσουν μέρος της διδασκαλίας, ενώ άλλα, όπως η διδασκαλία της Εξέλιξης ακολούθησαν μια περιπετειώδη πορεία, μέχρι να γίνουν (έστω και αποσπασματικά) μέρος της σχολικής ύλης.

Κάνοντας λοιπόν μια έρευνα στα σχολικά βιβλία που έχουμε στη διάθεσή μας (δεν είναι όλα, αλλά είναι σχεδόν όλα) συντάξαμε έναν κατάλογο που συσχετίζει τη χρονολογία επίτευξης μιας επιστημονικής ανακάλυψης και τη χρονολογία ένταξής της στα σχολικά βιβλία.

Νομίζω πως εκτός από διασκεδαστικό, είναι χρήσιμο να δούμε αυτές τις ασυνέχειες και διότι θα μας δώσουν μια ιδέα για τη διαδρομή που ακολούθησε η διδασκαλία σημαντικών βιολογικών εννοιών, αλλά και διότι, ίσως μας παρακινήσουν να εκμεταλλευτούμε τη μεγαλύτερη ευελιξία που έχουμε ως δάσκαλοι, (από το εκπαιδευτικό σύστημα συνολικά), ώστε να εμπλουτίζουμε τη διδασκαλία μας, με όσα η επιστήμη κομίζει, και όσα η κοινωνία χρειάζεται.

Ας κάνουμε λοιπόν ένα ταξίδι στο παρελθόν, συσχετίζοντας χρονολογίες επιτευγμάτων και χρονολογίες ένταξής τους στα σχολικά βιβλία: