- Καταγράφονται τα όργανα που το αποτελούν και ο ρόλος που επιτελεί.
- Περιγράφεται η δομή κάθε οργάνου (Ανατομία) και παρέχονται στοιχεία για τη λειτουργία του (Φυσιολογία).
- Παρουσιάζονται (όχι πάντα) δυσλειτουργίες των οργάνων και του συστήματος και συσχετίζονται (όχι πάντα) με τον τρόπο ζωής ή το περιβάλλον που τα προκαλεί.
Οι περισσότεροι αναγνώστες θα συμφωνήσουν ότι πάνω κάτω αυτή είναι η νόρμα που ακολουθούν τα σχολικά εγχειρίδια. Πολλοί όμως μπορεί να αναρωτηθούν: Και που υπάρχει πρόβλημα; Οι μαθητές δεν πρέπει να διδάσκονται στοιχεία Ανατομίας και Φυσιολογίας, δεν πρέπει να γνωρίζουν ό,τι είναι απαραίτητο για τη διατήρηση της Ατομικής Υγείας;
Ας αρχίσουμε λοιπόν με τις εξηγήσεις: Το biology4u πιστεύει πως αυτοί οι μικροί «Άτλαντες» Ανατομίας, Φυσιολογίας (και ενίοτε Παθολογίας) που είναι τα σχολικά εγχειρίδια, όσο κατατοπιστικοί κι αν είναι δεν είναι Βιολογία, όταν:
- εξαντλούνται στις άμεσες αιτιότητες (λ.χ. γιατί με το μάτι μας βλέπουμε) και όχι στις απώτατες (τι συνέβη ώστε να βλέπουμε με το μάτι μας),
- παρουσιάζουν τις καταστάσεις της λειτουργίας (υγεία) και τις δυσλειτουργίας (νόσημα) ως δύο απόλυτες τιμές, χωρίς καμία ενδιάμεση (χαρακτηριστικά παραδείγματα η αχρωματοψία, οι αναιμίες στις οποίες αποσιωπάται η ετερογένεια των περιπτώσεων και το εκκρεμές κινείται από την απολύτως υγιή κατάσταση, αμέσως, στην απολύτως νοσηρή).
- δεν προβάλλουν τη σχέση των λειτουργιών με τις δομές από τις οποίες απορρέουν, την σχέση ανάμεσα στα μέρη των βιολογικών συστημάτων και το όλον, ή όταν το κάνουν, το κάνουν μηχανιστικά (ρίξετε μια ματιά στην ιεραρχική οργάνωση της ζωής και την περιγραφή των συστημάτων στο τρέχον σχολικό εγχειρίδιο και ίσως συμφωνήσετε)
Αν η περιγραφή της προσέγγισης των σχολικών εγχειριδίων που επιχειρήθηκε είναι ακριβής, τότε ας επιτραπεί ο ισχυρισμός ότι είναι μια «ιατροκεντρική» προσέγγιση που ακόμα και αν είναι ορθή για τους επαγγελματίες της υγείας, μη επισημαίνοντας:
- Την ιστορικότητα (εξελικτική διάσταση) των βιολογικών αντικειμένων,
- Ότι οι λειτουργίες και οι δομές αποτελούν τα ορατά αποτελέσματα ενός ευρύτατου φάσματος γενοτύπων που εκδηλώνονται σε ένα αντίστοιχο ευρύ φάσμα περιβαλλόντων και τέλος
- Ότι οι λειτουργίες που αναδύονται από κάθε επίπεδο στο οποίο ιεραρχείται η ζωή, δεν είναι το άμεσο αποτέλεσμα των λειτουργιών του προηγούμενου και φυσικά ότι συσχετίζονται ολιστικά
αποστερεί από τον αναγνώστη τους το βάθος και την ευρύτητα που δίνει η ματιά της Βιολογίας στη μελέτη των δομών και των λειτουργιών του ανθρώπινου οργανισμού.
Τέλος κλείνοντας το σημείωμα αυτό, υποσχόμαστε να επανέλθουμε με ένα προσεχές, στο οποίο η προσέγγιση που υποβάλαμε, θα πραγματώνεται, μέσω ενός συγκεκριμένου παραδείγματος.