Σε μια χώρα της οποίας κυρίαρχο δόγμα ήταν η ρατσιστική ιδεολογία, μόνο παράδοξο δεν είναι πως η βιολογία, ή καλύτερα η "βιολογία", μαζί με την ιστορία και τη φυσική αγωγή περιλαμβανόταν στα μαθήματα που είχαν περίοπτη θέση στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που τηρείτο απαρέγκλιτα, κάτω από το άγρυπνο βλέμμα της Εθνικής Σοσιαλιστικής Ένωσης Εκπαιδευτικών - του βραχίονα δηλαδή του ναζιστικού καθεστώτος με το οποίο εξασφαλιζόταν η ιδεολογική συγκρότηση και πειθαρχία των εκπαιδευτικών.
Ότι η διδασκαλία της βιολογίας ήταν μεγίστης σημασίας για το 3ο Ράιχ, ήταν συνέπεια πως το αντικείμενο αυτό μπορούσε, διαστρεβλωμένο, να συνδεθεί άμεσα με τα κύρια ιδεολογικά μοτίβα του ναζιστικού καθεστώτος και να εξυπηρετήσει τη διάδοση και αποδοχή τους.
Το δόγμα "Αίμα και Γη", σύμφωνα με το οποίο το συνεχές και καθαρό εθνικό σώμα (αίμα) συνδεόταν αναπόσπαστα και μυστηριακά με την περιοχή εγκατάστασής του (Γη) - για να δηλωθεί η αντίθεση του εδραίου τρόπου ζωής της άριας γερμανικής αγροτιάς με τον εβραϊκό, κυρίως νομαδισμό - εμπεδωνόταν με την αξιοποίηση της θεωρίας της κληρονομικότητας και τη διδασκαλία μιας οικολογίας που συνδέει άρρηκτα τα φυσικά χαρακτηριστικά και την ψυχοσύνθεση ενός λαού με το κλίμα και το έδαφος στο οποίο ζει. Το δόγμα του "Ζωτικού Χώρου", σύμφωνα με το οποίο ο γερμανικός λαός είχε το ηθικό δικαίωμα να επεκτείνει, χάριν της ευημερίας του, τα γεωγραφικά όρια του κράτους, επιχειρηματολογείτο με τη συνδρομή της θεωρίας της εξέλιξης, την οποία οι ναζιστές αντιλαμβάνονταν ως έναν ανελέητο και αναπόφευκτο αγώνα μεταξύ των διαφορετικών φυλών.
Για τους λόγους αυτούς τα σχολικά προγράμματα σπουδών που εισήχθησαν το 1938 στη Γερμανική εκπαίδευση, εφάρμοζαν ό,τι εννοούσε ο Paul Brohmer, ο παλαιός μαθητής του Haeckel και πλέον εξέχουσα φυσιογνωμία της διδακτικής της βιολογίας στο 3ο Ράιχ, λέγοντας πως: "H διδασκαλία της βιολογίας πρέπει να είναι στενά συνδεδεμένη με τα ηθικά και ιδεολογικά ζητήματα". Τα προγράμματα αυτά, επίσης, πραγμάτωναν το αίτημα του ιδρυτή Εθνικής Σοσιαλιστικής Ένωσης Εκπαιδευτικών Hans Schemm, "οι μαθητές να σκέπτονται ταυτόχρονα, τόσο με βιολογικούς, όσο και με εθνικούς όρους", που άλλωστε ήταν ο εμπνευστής του αποφθέγματος πως: "Ο Εθνικοσοσιαλισμός είναι η πολιτικά εφαρμοσμένη βιολογία".
Τα σχολικά εγχειρίδια, οι οδηγοί διδασκαλίας του εκπαιδευτικού, το εποπτικό υλικό, όλα ήταν συνταγμένα, ώστε διά της διδασκαλίας της κληρονομικότητας, της βιολογίας της αναπαραγωγής, του νόμου της Φυσικής Επιλογής να επισημαίνουν τους κινδύνους του "φυλετικού εκφυλισμού", την ανάγκη της διατήρησης της κληρονομικής υγείας και το φυσικό δικαίωμα της επιβολής του ισχυρότερου στον ασθενέστερο. Έτσι οι μαθητές διαπαιδαγωγούνταν ώστε να επικροτούν τις ρατσιστικές και ευγονικές πολιτικές του καθεστώτος, που περιλάμβαναν τη στείρωση πασχόντων από κληρονομικά ή ψυχιατρικά νοσήματα, ακόμη και την ευθανασία τους, προκειμένου να διαφυλαχτεί η καθαρότητα του γερμανικού αίματος και να διατηρηθεί η υψίστης σημασίας κληρονομική υγεία του.
Η μύτη του Εβραίου μοιάζει με 6
Εκφυλισμός του λαού-Θάνατος του λαού |
Σύγκριση γερμανόπουλων με εβραιόπουλα |
Η περίθαλψη των ασθενών από κληρονομικά νοσήματα κοστίζει πάνω από 50.000 μάρκα, ως την ηλικία των 60 ετών.
Η διδασκαλία της βιολογίας στα κορίτσια αποσκοπούσε στο να τους αναπτύξει το μητρικό ένστικτο, να τα προετοιμάσει για τον έγγαμο βίο, τη φροντίδα του μωρού και της οικογένειας, την παροχή πρώτων βοηθειών και γενικά την προσφορά τους στην οικογενειακή και εθνική οικονομία.
Κλείνοντας το μικρό σημείωμά μας, ας επισημάνουμε πως η επιτυχία του ναζιστικού καθεστώτος, ήταν πρωτίστως η επιτυχία της εκπαίδευσής του. Χωρίς αυτήν, δεν θα είχε διατηρηθεί και υπηρετηθεί ένας καθεστώς, που από την πρώτη στιγμή της γέννησής του, όλα έδειχναν ότι θα οδηγούσε στα 70 εκατομμύρια νεκρών που θρήνησε, εξαιτίας του η ανθρωπότητα.
Για τη σύνταξη του άρθρου αξιοποιήθηκαν οι πηγές:
- https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/article/indoctrinating-youth
- https://spartacus-educational.com/GEReducation.htm
- https://www.bbc.com/bitesize/guides/z897pbk/revision/2
- Education in Nazi Germany (Lisa Pine)