Από τα πολλά "μέρη" στα οποία με πήγε η Βιολογία, το τελευταίο που θα περίμενα ήταν αυτό που μετέφερε στον Ναό του Αγίου Σώστη στη Λεωφόρο Συγγρού. 
Ίσως λοιπόν έχετε ακούσει για κάποιον φημισμένο Γερμανό βιολόγο ο οποίος εκτός από σημαντικός ερευνητής και θερμός υποστηρικτής της Εξέλιξης ήταν και ταλαντούχος ζωγράφος. Ονομαζόταν Ernst Haeckel και το εικαστικό έργο του για τις μέδουσες, τα πρωτόζωα κ.ά. οργανισμούς είναι μνημειώδες καθώς δεν επηρέασε μόνον την επιστήμη, αλλά και τη διακοσμητική τέχνη και την κοσμηματοποιϊα, στα χρόνια του κινήματος της Art Nouveau
Επηρέασε όμως και την αρχιτεκτονική. Πώς το ξέρουμε; Το ξέρουμε από την εμβληματική είσοδο της μεγαλειώδους Διεθνούς Εκθέσεως των Παρισίων του 1900, πρότυπο της οποίας ήταν τα Cystoidea του Haeckel, αλλά και από τις εισόδους τoυ σταθμού του μετρό που κατασκευάστηκαν στην πόλη οι οποίες εμπνέονταν από τις αιθέριες αναπαραστάσεις των υδρόβιων ζώων του Γερμανού εξελικτικού. 


Ως εδώ με έφτασε η Βιολογία. Από εδώ και πέρα τη συνέχεια την έδωσε η τύχη και φυσικά το ψάξιμο. Στις ιστοσελίδες λοιπόν για τη Διεθνή Έκθεση - που ήταν γεγονός τεράστιας εμβέλειας διότι παρουσίαζε την τεχνολογική πρόοδο την οποία είχαν επιτύχει τα έθνη στο κατώφλι του 20ου αιώνα- έπεσα στην εικόνα του Ελληνικού περιπτέρου, που κάτι γνώριμο μου θύμιζε. Προσέχοντας την εικόνα περισσότερο, δεν είχα πια αμφιβολία. Ναι ήταν η εκκλησία του Αγίου Σώστη που βρίσκεται στη Λεωφόρο Συγγρού!

Αυτή λοιπόν η εκκλησία σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε κατά παραγγελία του Ελληνικού Δημοσίου από τον Γάλλο αρχιτέκτονα Lucien Magne, ο οποίος είχε ζήσει στην Ελλάδα και είχε εργαστεί στην αναστήλωση του Παρθενώνα. Η εντολή όμως ήταν ρητή. Αφορούσε στην κατασκευή ενός ναόμορφου περιπτέρου για λόγους που σχετίζονται με την επιθυμία της Ελλάδας να διεκδικήσει τη βυζαντινή κληρονομιά της, έναντι των υπολοίπων βαλκανικών εθνών. Τότε ο Γάλλος ανέτρεξε στις μικρές βυζαντινές εκκλησίες της Αθήνας και το πρότυπό τους ήταν αυτό που τον ενέπνευσε στον σχεδιασμό του περιπτέρου. 




Το περίπτερο, μετά από ενέργειες της Ελλάδας, στήθηκε στην πρώτη σειρά περιπτέρων της “Οδού των Εθνών” μαζί με άλλα προνομιούχα περίπτερα. Και λέω στήθηκε και όχι χτίστηκε, διότι ο ναός είναι λυόμενος. Είναι κατασκευασμένος από έναν μεταλλικό σκελετό ο οποίος έχει επενδυθεί με τούβλα και κεραμικά. Στο περίπτερο, σύμφωνα με τις μαρτυρίες της εποχής, εκτέθηκαν γεωργικά προϊόντα.

Όταν πια η Έκθεση έκλεισε τις πύλες της τα περίλαμπρα κτίρια κατεδαφίστηκαν άπαντα, εξαιρουμένου ενός. Αυτό ήταν το Ελληνικό περίπτερο που αποσυναρμολόγηθηκε, μεταφέρθηκε στην Ελλάδα και συναρμολογήθηκε εκ νέου το 1902 στη Λεωφόρο Συγγρού στο σημείο της αποτυχημένης απόπειρας κατά του βασιλέως Γεωργίου Α΄, το 1898. Έκτοτε λειτουργεί ως Ναός του Σωτήρος (Σώστης) προς τιμήν και εις ανάμνηση του αισίου τέλους που είχε η περιπέτεια του βασιλέως. 
Από δω λοιπόν και πέρα θα ξέρετε πως όταν κοιτάζετε τον Ναό του Αγίου Σώστη, θα βλέπετε ένα κτίριο που πριν έναν και περισσότερο αιώνα βρεχόταν από τα νερά του Σηκουάνα.