Την 19η Οκτωβρίου του 1800 δύο πλοία του Γαλλικού Ναυτικού, ο Γεωγράφος και ο Φυσιοδίφης, απέπλεαν από το λιμάνι της Χάβρης έχοντας βάλει πλώρη για τις ακτές της Νέας Ολλανδίας, όπως τότε ονομαζόταν η Αυστραλία. Η αποστολή- που είχε οργανωθεί κατ΄εντολή του Ναπολέοντα- αποσκοπούσε στην επέκταση της Γαλλικής επικράτειας στην Ωκεανία και για τον λόγο αυτό, στο πλήρωμα των πλοίων περιλαμβάνονταν γεωγράφοι, ζωολόγοι και βοτανολόγοι που με την άφιξή τους στην ήπειρο θα χαρτογραφούσαν την περιοχή και θα κατέγραφαν τη Φυσική Ιστορία της. 

Charles Alexandre Lesueur

Ανάμεσά τους υπήρχε και ένας 22χρονος βοηθός οπλίτη, ο Charles Alexandre Lesueur του οποίου η μοίρα του επεφύλαξε μια ιδιαίτερη τύχη. Mετά από μήνες κακοτυχιών που μάστιζαν την αποστολή, τους θανάτους και την αποχώρηση πολλών μελών της λόγω ασθένειας από το επιστημονικό και καλλιτεχνικό προσωπικό της, στα δύο πλοία είχαν απομείνει ο François Péron, ζωολόγος, υπεύθυνος για τις γεωγραφικές και φυσιοδιφικές παρατηρήσεις, δύο αστρονόμοι, ένας ζωολόγος και ο Nicolas-Martin Petit, ζωγράφος υπεύθυνος για τις παραγωγή των χαρτών και την απεικόνιση των δειγμάτων που θα συλλέγονταν. Τότε λοιπόν ο Péron ανέθεσε στον νεαρό οπλίτη, ο οποίος στο μεταξύ είχε αποδείξει το ταλέντο του, ως σχεδιαστής, τα καθήκοντα του φυσιοδίφη. 

Η ανάθεση αυτή ήταν η απαρχή μιας συνεργασίας μεταξύ των δύο, καρπός της οποίας ήταν συλλογή 180.000 δειγμάτων ζώων, στα οποία περιλαμβάνονταν 2.500 νέα είδη και η παραγωγή μιας σειράς από ακουαρέλες εξαιρετικής αρτιότητας που τα απεικόνιζαν, τις οποίες φιλοτέχνησε ο Lesueur. Οι ακουαρέλες αυτές, οι χάρτες και εθνογραφικά θέματα, αποτυπώθηκαν σε έναν τόμο, που οι Lesueur και Péron συνέγραψαν, μετά από παραγγελία του Ναπολέοντα.

Απ΄όλα λοιπόν τα δείγματα ζώων, οι δύο φυσιοδίφες εστίασαν στη μελέτη και την απεικόνιση μιας κατηγορίας θαλάσσιων οργανισμών, που ως εκείνη την εποχή, ήταν πλημμελώς μελετημένοι. Οι οργανισμοί αυτοί ήταν οι θαλάσσιες μέδουσες, για τις οποίες ο Lesueur, φιλοτέχνησε μια σειρά ακουαρέλων που διακρίνονται για την ακρίβεια της περιγραφής, τον ρεαλισμό, την ζωντάνια των χρωμάτων και την απαράμιλλης ακρίβειας και λεπτότητας, γραμμή του καλλιτέχνη, που όπως αποκαλύπτει ο μεγεθυντικός φακός, σε μερικές περιπτώσεις σύρθηκε με πινέλο που είχε μια μόνο τρίχα...

Παρουσιάζουμε λοιπόν όσες από τις ακουαρέλες αυτές μπορέσαμε να αντλήσουμε από το διαδίκτυο, πιστεύοντας πως θα σας αρέσουν.







Κλείνοντας το σημείωμα για τον σπουδαίο αυτόν καλλιτέχνη και φυσιοδίφη, ας σημειώσουμε πως είναι άγνωστο αν διδάχτηκε και πού την εξαιρετική του τέχνη. Πάντως η προσφορά του στην επιστήμη και στην τέχνη δεν σταμάτησε στην αποστολή στην Αυστραλία. Το χρονικό διάστημα από το 1815 ως το 1837 έζησε στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου και κατέγραψε και ζωγράφισε ένα μεγάλο αριθμό φυτικών και ζωικών ειδών, καθώς και απολιθωμάτων.